Mall of Scandinavia
ligger precis vid Gustav III:s Boulevard i Solna, Frösunda.
Mall of Scandinavia är nordens största köpcentrum med det bästa och mest innovativa inom mode, mat, teknik, sport och design. Mall of Scandinavia, en av norra Europas mest intressanta platser för shopping och underhållning.
I anslutning till den nya nationalarenan i Arenastaden byggs ett köpcentrum som med sina närmare 300 000 m² blir Solnas största enskilda byggnad.
I januari 2012 var det byggstart för Mall of Scandinavia, en av norra Europas mest intressanta platser för shopping och underhållning. Nya aktörer och koncept får en unik möjlighet att etablera sig på den nordiska marknaden, vilket möjliggör en perfekt symbios för det bästa inom mode, design, teknik, sport och mat. Förutsättningarna för flagship stores och innovativa butikskoncept har aldrig varit bättre – 250 butiker och totalt ca 100 000 m² butiksyta. Nu förändras normen för hur shopping skall upplevas; Mall of Scandinavia är en destination i sig själv. Invigning skedde i november 2015.
Den perfekta platsen
Mall of Scandinavia
är mycket lätt att nå i och med sitt goda kommunikationsläge. Närheten till kollektiva transportmedel är optimal med anslutning till tåg, bussar, pendeltåg, tunnelbana och tvärbanan (tas i bruk 2013). Här kommer även att finnas 4 000 parkeringsplatser och snabba påfarter till både E4 och E18. Från Stockholm city tar det 7 minuter att ta sig med pendeltåget till Solna station,som även kommer att få en ny uppgång mot Arenastaden. Mall of Scandinavia har ett unikt läge. Stockholms län är Sveriges mest befolkningstäta och växande område. Nästan en tredjedel av Sveriges befolkning bor inom 90 minuters köravstånd¹ från Mall ofScandinavia, och dessutom arbetar runt 70 000 personer inom 15 minuter², vilket skapar ett naturligt dagligt flöde till närområdet.
En skandinavisk destination
Med inspiration från de fyra elementen vatten, vind, eld och jord har Wingårdh Arkitekter skapat en innovativ, vacker och inspirerande miljö som förenar internationell atmosfär med klassisk skandinavisk design. Målet är att skapa en helhetsupplevelse för besökaren som börjar i samma ögonblick man går in genom entrén eller kör in i garaget. Mall of Scandinavia är en destination inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Skandinavien.
Mall of Scandinavia
ägs av Unibail-Rodamco, Europas ledande börsnoterade företag inom kommersiella fastigheter, med specialinriktning på köpcentrum i europeiska storstäder. Unibail-Rodamcos nordiska huvudkontor är beläget i Stockholm och har 90 medarbetare. Den nordiska portföljen omfattar bland annat Täby Centrum, Solna Centrum, Nacka Forum och Nova Lundi Sverige samt Fisketorvet i Köpenhamn, Danmark. Bolaget är även delägare i Jumbo i Helsingfors, Finland. Koncernens totala portfölj värderas till 24,8 miljarder Euro (30 juni 2011). Unibail-Rodamco äger 77 köpcentrum i 12 länder. Över 50 av dessa välkomnar vart och ett fler än 6 miljoner besökare varje år.
Byggnadens storlek och organisation, en shoppinggalleria som har butiker med fasader mot de inre galleriorna, har präglat gestaltningen av fasaderna. En islossning i skärgården har varit en inspiration. De fönsterlösa fasaderna kläs med skulpturalt roterade fält, ”isflak”, gjorda av en bronstonad aluminiumplåt. Ytorna mellan flaken är försänkta och kontrasterar mot flaken. Vid dagsljus är de mörka och vid mörker tänds en effektbelysning som förstärker kontrasterna.
Utmed Evenemangsgatan (nuvarande Lokvägen) kommer MoS att kompletteras med lokaler i bottenvåningen och med bostäder. Från marknivå nås MoS från Evenemangsgatan. Den markerar sig genom att kontrastera den slutna fasaden med öppenhet, glas och belysning.
Uppe på publikdäcket, mitt emot Friends Arena, finns en huvudentré som öppnar sig med ett stort glasat atrium mot Putte Kocks plats. Här finns också ett antal restauranger, terrasser och trappor som är vända både ut mot torget och in mot gallerian. Trapporna blir viktiga samlingsplatser för evenemang och möten. Det bidrar till liv och rörelse även när det inte pågår arrangemang i arenan.
Den viktigaste huvudentrén är den som möter besökaren som kommer från Målbron och Stjärntorget. Här möts man av en uppglasad belyst fasad. Entréplatsen ramas in av ett illusoriskt tak med samma formspråk som fasaden, islossning. Här kommer även huvudentréerna till de planerade kontorshusen på taket att ligga.
Mall of Scandinavia
invigs hösten 2015.
Peab har fått uppdraget att bygga köpcentret Mall of Scandinavia i Solna. Det kommer att bli Nordens största och modernaste köpcentrum där 250 butiker och flera restauranger kommer att etableras.
Den fem våningar höga byggnaden kommer att uppföras intill Friends Arena och Quality Hotel Friends i Solna.
I och med byggandet av Mall of Scandinavia blir Arenastaden en framtidsinriktad stadsdel och en unik mötesplats med ett stort utbud av moderna bostäder, service och kommunikationer i toppklass, hotell, shopping, kongresscenter, och alla former av upplevelser på Swedbank Arena.
Granne med
Mall of Scandinavia
i Solna, bygger PEAB Bostad lägenheter och radhus, i en minst sagt spektakulär miljö.